09.11.2022 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 7420 sayılı Kanun (“Kanun”) ile birçok kanunda düzenlemelere gidilmiş, 5411 sayılı Bankacılık Kanunu ve 6361 sayılı Finansal Kiralama, Faktoring, Finansman ve Tasarruf Finansman Şirketleri Kanunu’nda ise Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun (“BDDK”) yetkileri, bankalara destek hizmeti sağlayan kuruluşların uyması gereken usul ve esasların belirlenmesi ve finansman şirketlerinin Genel Sözleşmelerin akdedilme usulüne ilişkin değişiklikler (“Düzenlemeler”) gerçekleştirilmiştir.
Yazımızda yer verdiğimiz Düzenlemer yayımı (09.11.2022) tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.
1. BDDK’ya Kısıtlı Faaliyet İzni Verme Yetkisi ve Aykırılıkları Caydırıcı İdari Yaptırımda Bulunma Yetkisi Düzenlenmiştir.
Düzenleme ile BDDK’ya bankalara faaliyet konuları bazında sınırlama veya kısıtlamalar getirmek suretiyle faaliyet izni vermeye yetkili kılınmıştır.
Düzenlemenin amacı Dijital Bankaların Faaliyet Esasları ile Servis Modeli Bankacılığı Hakkında Yönetmelik ile aktörler arasında yerini alan, inovatif yeni iş modelleriyle bankacılık faaliyetinde bulunmak isteyen dijital bankaların risklerini sınırlandırmak olarak belirtilmiş, bu açıdan dijital bankalara sınırlı veya kısıtlı faaliyet izni verilebilmesinin önem arz ettiği vurgusu yapılmıştır.
2. BDDK’ya Bankalara Destek Hizmeti Sunan Kuruluşlara İlişkin Usul ve Esas Belirlemeye Yönelik Yetki Yasal Zemine Oturtulmuştur.
Bilindiği üzere BDDK’nın kanun ile düzenlenmiş, bankalara destek hizmeti veren kuruluşlara ilişkin usul ve esasları belirleme yetkisi bulunmamaktadır.
Düzenleme ile BDDK’ya destek hizmeti veren kuruluşlar tarafından sağlanacak hizmetin niteliğine göre kuruluşların ile diğer hizmet sağlayıcılarının bu hizmetleri sunarken uymaları gereken usul ve esasları belirlemeye, bunları yetkilendirme ve belirlenecek usul ve esaslara uymayan destek hizmeti kuruluşlarına 5411 sayılı Bankacılık Kanunu’nun 148. maddesi uyarınca doğrudan idari yaptırım uygulama yetkisi verilmiştir.
Düzenleme’nin gerekçesinde bankaların müşterilerine sundukları hizmetlerin güvenli ve kesintisiz bir şekilde sürdürülmesinde destek hizmet sağlatıcılarının önemli yeri bulunduğuna vurgu yapılmıştır.
3. Finansman Şirketlerinin, Kredilendirecekleri Mal veya Hizmetleri Temin Eden Satıcılarla Yapmakla Yükümlü Oldukları Sözleşmeleri Uzaktan İletişim Araçları İle Yapma İmkanı Tanınmıştır.
Düzenleme ile 6361 Sayılı Kanun’un 39. Maddesinin ikinci fıkrası gereği finansman şirketlerinin kullandırdıkları kredi tutarlarını doğrudan aktarmak mecburiyetinde olduğu satıcılar ile önceden yapmaları gereken genel sözleşmeleri, yazılı şekilde kurulabilmesinin yanında uzaktan iletişim araçları yoluyla mesafeli olarak elektronik ortamda da kurulabilmesine imkan tanınmıştır.
İlgili Düzenlemenin “gelişsen teknoloji karşısında finansman şirketlerinin iş yapış şekillerinin de teknolojiye uyum sağlaması ve bu şirketlerin rekabet gücünün arttırılması” amacıyla gerçekleştirildiğine yer verilmiştir.
4. Türkiye’de Kurulu Finansal Kiralama, Faktoring, Finansman ve Tasarruf Finansman Şirketlerinde veya Kurucularda Aranan Şartların Kaybedilmesi Halinde BDDK’ya Faaliyet İznini İptal Edebilme veya Tasfiye Etme Yetkisi Verilmiştir.
Düzenleme ile Türkiye’de kurulu finansal kiralama, faktoring, finansman ve tasarruf finansman şirketler için faaliyet izninin iptalini gerektirebilecek olan eylemler arasında yer alan, anılan şirketlerin kuruluş izni için aranan şartların ya da anılan şirket ortaklarınca kurucularda aranan şartların kaybedilmesi halinde BDDK’ya kuruluşların faaliyet iznini iptal edebilme yetkisi verilmiştir.
Kaynaklar:
- Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Erişim: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/11/20221109-10.htm